Yacon – účinky, rizika a kompletní nutriční profil

V podrobném profilu superpotraviny yacon zjistíte:

  • jak přesně vám yacon může zlepšit zdravotní stav a kondici
  • jaký je vliv yaconu na hubnutí a vitalitu
  • jaký je kompletní výživový profil yaconu
  • odkud yacon pochází a jak se pěstuje

yakon profil

 

Yacon je nízkokalorické sladidlo a zdravá alternativa běžného cukru

yacon

Kořen rostliny Smallanthus sonchifolius nazývaný yacon pochází z Jižní Ameriky.

Yacon se používá zejména jako potravina a skvělá přírodní alternativa cukru. Pro své potencionální zdravotní benefity yacon často nalezneme i v doplňcích stravy.

 

Yacon je vzhledově podobný naší české bramboře

Kořen yaconu může mít příznivé účinky pro lidi s nadváhou, vysokým cholesterolem i ty, kdo trpí trávicími problémy.

Yacon nemá prakticky žádné nežádoucí vedlejší účinky. Zdravotní přínosy jaconu však zatím nejsou dostatečně vědecky prokázány.

 

 

Fakta o yaconu

Věděli jste, že …

  • Yacon byl v teplejších oblastech And znám už v dobách Incké říše.
  • Yacon je příbuzný slunečnice a artyčoku, trvalka kořenem připomínající bramboru. V evropských podmínkách roste jako jednoletka.
  • Množivé stonkové hlízy se sází do řádků jako brambory. Rostliny yaconu mohou vyrůst až do 2 metrů.
  • Yacon se pěstuje také na hranicích polí, kde farmářům poskytuje občerstvení během práce.
  • Při konzumaci přirozeně bezlepkového yaconu překvapí nasládlá chuť připomínající jablka, hrušky a exotický nádech ananasu, melounu a vanilky.
  • Obyvatelé Jižní Ameriky yacon jí syrový jako šťavnaté, křupavé a osvěžující ovoce. Hlízy se dají také tepelně upravovat pečením nebo vařením.
  • Yacon obsahuje směs přírodně vyskytujících se cukrů – zhruba 1 – 4 gramy na 100 gramů čerstvého kořene. Hlízy jsou složeny převážně z vody a fruktooligosacharidů, které mají sladkou chuť a lidským traktem prochází nemetabolizované.
  • Yacon je bohatý na draslík, kterého 100 g čerstvého kořene obsahuje 185 – 295 mg.
  • Yacon má nízký obsah kalorií, na 100 g kořene zhruba pouze 14 kcal.
  • Kůra kořenových hlíz yaconu na vzduchu rychle tmavne a je nejedlá. Šťavnatá, lahodná dužina yaconu je bílé až krémově žluté barvy.
  • Z hlediska složení je yacon podobný bramborám. Hlízy jsou obvykle velké a váží až kilogram. Na jedné rostlině yaconu jich vyroste zpravidla až 8.
  • Yacon v Peru bývá označován jako podzemní jablko. Na trhu yacon najdeme mezi hruškami a jablky, nikoli u brambor – jak by se podle vzhledu a způsobu pěstování dalo spíše čekat.
  • Čerstvé nebo sušené listy se používají pro přípravu čaje s antioxidačními vlastnostmi, pomáhajícími s léčbou diabetu a cholesterolu v tradičním léčitelství Peru i Japonska.
  • Struktura a chuť kořene yaconu je podobná jicamě (fazole). Yacon se liší především sladším, pryskyřičným a květinovým aroma podobným fialkám.
  • V Japonsku se z yaconu vyrábí nejčastěji džus, sladkosti a pečivo.

VÍTE, že yacon si můžete vypěstovat i na zahrádce? Nevýhodou při pěstování yaconu v Česku je však citlivost na mráz.

Jakon

Yacon má lahodnou chuť a krásné oranžové květy

 

 

Důležité informace

  • Známý také jako: yakon, Smallanthus sonchifolius, jakon, taraca, jicama (mylně), yacón
  • Krajina původu: Jižní Amerika, Peru, Bolívie, Ekvádor, Kolumbie, Argentina, Japonsko
  • Prodává se ve formě: čerstvý, sirup, prášek, čaj
  • Dostupnost v ČR a SR – ano

mapa yacon

Yacon se nejčastěji pěstuje v těchto oblastech

 

Předpokládané účinky jakonu

  • Yacon může pomáhat redukovat nadbytečná kila. Studie publikovaná v “Clinical Nutrition” roku 2009 zkoumala obézní ženy s mírně zvýšeným cholesterolem konzumující 0,14 – 0,29 g yaconového sirupu na kilogram tělesné váhy po dobu 120 dnů. Ženy zaznamenaly snížení hmotnosti, BMI (nepřímé měření tělesného tuku), obvodu pasu, pozitivní vliv na cholesterol a hormon regulující hladinu cukru v krvi. Výsledky jsou částečně přisuzovány zvýšenému pohybu střev a sytosti po jídle, které yacon způsobuje.
  • Kořen yaconu obsahuje cukr zvaný fruktooligosacharid, který může snižovat hladinu triglyceridů a lipoproteinů s nízkou hustotou (LDL cholesterol), což potvrdila studie z roku 2011 na krysách s cukrovkou a v roce 2009 i u lidí. Yacon by tedy mohl snižovat riziko srdečních onemocnění.
  • Yacon může podporovat trávení. Kořen yaconu obsahuje sloučeniny fungující v lidském těle jako prebiotika a léčící některé typy kolitidy. Prebiotické vlastnosti yaconu mohou zlepšit funkce trávicího ústrojí, příznivě ovlivňovat jeho mikroflóru, gastrointestinální kvašení i zpravidelnit pohyby střev.
  • Yacon může podporovat optimální hladinu cukru v krvi. Studie na zvířatech z roku 2013 zjistila, že konzumace yaconu může snižovat glukózu produkovanou játry i hladinu glukózy na lačno. Vědci předpokládají, že yacon může zvyšovat citlivost na inzulín a podporovat zdravou hladinu cukru v krvi.
  • Yacon podle několika předběžných studií podporuje zdraví a imunitu, snižuje rizika chronických onemocnění i rakoviny tlustého střeva a populace patogenních bakterií. Jeho účinky mohou být hypoglykemické, antioxidační i antibiotické.

K možné podpoře hubnutí a úbytku váhy může yaconový sirup pomáhat snižovat také hladinu glukózy v krvi a inzulinovou rezistenci.říká doktor Andrew Weil (red. přeloženo a zkráceno)

 

Jakonové hlízy

Kůra hlízy yaconu na vzduchu rychle tmavne, dužnina zůstává světlá

 

 

Zdravotní a kulinářské využití yaconu

Nízkokalorická alternativa cukru

Díky složení s oligosacharidy a nízkým glykemickým indexem si s yaconem může život bez výčitek osladit každý včetně diabetiků.

Jakonové listy: velké a léčivé

Jakonové listy: velké a léčivé

 

Cukrovka a yacon

Yacon obsahuje oligomery se schopností udržovat tlusté střevo v dobrém stavu. Listy yaconu v sobě mají látky podobné inulinu snižující zvýšenou hladinu krevního cukru (při jeho normální výši nepůsobí). Yacon je proto vhodnou potravinou pro diabetiky.

 

Yaconový sirup bývá navrhován jako náhrada běžného cukru pro diabetiky. Protože však yacon obsahuje jednoduché cukry, je stále po jeho konzumaci nutné sledovat hladinu cukru v krvi.upozorňuje Andrew Weil (red. přeloženo a zkráceno)

 

Hubnutí podpořené yaconem

Yacon je nízkokalorický a hubnutí pomáhá i vysokým množstvím vlákniny, která podporuje pocit sytosti a trávení.

 

 

Nutriční hodnoty yaconu

Čerstvý kořen yaconu obsahuje obvykle tyto složky:

Nutriční složky:

 

  • Voda – 93 až 70 %
  • Popel – 0,3 až 2 %
  • Tuk – 0,1 až 0,3 %
  • Bílkovina – 0,4 až 2 %
  • Vláknina – 0,3 až 1,7 %
Vitamíny:

 

  • Retinol – 10 mg/g
  • Karoten – 0,08 mg/g
  • Thiamin – 0,01 mg/g
  • Riboflavin – 0,1 mg/g
  • Niacin – 0,22 mg/g
  • Kyselina askorbová – 13 mg/g
Minerální látky:

 

  • Vápník – 23 mg/g
  • Fosfor – 21 mg/g
  • Železo – 0,3 mg/g

 

100 g sušeného prášku yaconu obvykle obsahuje tyto složky:

Nutriční složky:

 

  • Energetická hodnota – 1574 kJ/ 373 kcal
  • Bílkoviny – 2,19 g
  • Tuky – 4,82 g
  • Nasycené mastné kyseliny – 1,23 g
  • Sacharidy – 83,68 g
  • Vláknina – 7,14 g
  • Cukr – 50,48 g
Minerální látky:

 

  • Sodík – 0,152 g
  • Draslík – 1164 mg
  • Vápník – 278,6 mg
  • Železo – 2,6 mg

 

 

Dávkování jakonu

Doporučené dávkování yaconu ještě nebylo lékařsky stanoveno. Prášek z yaconu se běžně užívá: 1-2x denně 1-2 čajové lžičky.

 

 

Užívání jaconu

Yacon můžete konzumovat jako ovoce, zeleninu i zdravou přílohu. Je skvělý na sladko i na slano. Můžete jej přidat například do ovocných salátů, smoothie nebo si z něj připravit zdravé chipsy. Strouhaný ozvláštní ovesnou či rýžovou kaši. Hlízy se dají smažit, vařit, péct i grilovat nebo kompotovat.

Sušeným yaconovým práškem se dá zdravě sladit či vylepšovat různé pokrmy. Alternativou klasických sladidel je i sirup z yaconu.

sušený jakon

Z yaconu se vyrábí také zdravější, chutné “brambůrky”

 

 

Nežádoucí účinky yaconu

Studie na krysách v roce 2005 a 2009 na lidech nepotvrdila toxicitu ani žádné nežádoucí účinky po 4 měsících pravidelné konzumaci yaconu. Byl však zaznamenán 1 případ anafylaktického šoku u člověka se silnou alergií na kořen yaconu.

 

 

Upozornění

Zatím nebylo stanoveno, pro koho konzumace yaconu není vhodná a se kterými léky by se neměl užívat.

 

 

FAQ – často kladené dotazy

Jak yacon vypadá?

Kořen rostliny yacon je podobný sladké bramboře (batát).

Co slovo “yacon” znamená?

“Yacon” se dá přeložit jako “vodový kořen”.

Jak yacon chutná?

Chuť kořene yacon bývá připodobňována k vodnímu melounu a jablkům.

Je yacon bezlepkový?

Ano, yacon je přirozeně bezlepková potravina.

Je yacon zelenina nebo ovoce?

Yacon roste jako brambora pod zemí, má však sladkou šťavnatou chuť. Yacon je zelenina.

Můžu si yacon vypěstovat i doma?

Ano, yacon může vyrůst i v českých podnebných podmínkách. Je však citlivý na mráz.

Je yacon vhodným sladidlem i pro cukrovkáře?

Ano, a to díky oligosacharidům a nízkému glykemickému indexu yaconu.

V jaké formě je jacon ke slazení nejlepší?

K doslazování jakonem je nejlepší yaconový sirup nebo prášek.

Kolik jakonového prášku mám denně sníst?

Vědecky denní doporučená dávka zatím stanovena nebyla. Běžně se užívá 1 – 2x denně 1 – 2 čajové lžičky yaconového prášku.

Jaké má yacon vedlejší účinky?

Vedlejším účinkem yaconu může být alergie.

 

 
Další profily superpotravin: 
 

 

 

POUŽITÉ ZDROJE:

  • 2005. Meeting the Millennium Development Goals with Agricultural Biodiversity. 1. vyd.: Bioversity International.
  • Academy of Achievement. 2018. Andrew Weil, M.D. – Academy of Achievement. [ONLINE] Dostupné z: http://www.achievement.org/achiever/andrew-weil-m-d/[citováno 14. srpna 2018].
  • Aziz, E., 2012. Fabulous Raw Food: Detox, Lose Weight, and Feel Great in Just Three Weeks!. 1. vyd. New York: Skyhorse Publishing, Inc.
  • Blendea : 4 zelené superpotraviny v jedné BIO směsi. 2018. Jakon – zdravé hlízy s chutí slaďoučkého ovoce | Blendea.cz. [ONLINE] Dostupné z: https://www.blendea.cz/jakon/. [citováno 19. července 2018].
  • Derek Bryan. 2018. Yacon Root: Health Benefits & Side Effects | LIVESTRONG.COM. [ONLINE] Dostupné z: https://www.livestrong.com/article/411828-yacon-root-health-benefits-side-effects/. [citováno 19. července 2018].
  • Eloy, F., 2010. Netradiční plodiny pro diabetiky. 1. vyd. Praha: Grada Publishing a.s..
  • Hermann, M., 1997. Andean Roots and Tubers: Ahipa, Arracacha, Maca and Yacon. 1. vyd. Italy: International Potatto Center.
  • Heřmanová, Martina, 2008. Hlíznaté okopaniny. Bakalářská práce. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
  • Jakon – Wikipedie. 2018. Jakon – Wikipedie. [ONLINE] Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Jakon#Popis. [citováno 19. července 2018].
  • Janet Renee, MS, RD. 2018. What Are the Benefits of Yacon? | LIVESTRONG.COM. [ONLINE] Dostupné z: https://www.livestrong.com/article/470120-what-are-the-benefits-of-yacon/. [citováno 19. července 2018].
  • Keough, K., 2009. Sugar-Free Gluten-Free Baking and Desserts: Recipes for Healthy and Delicious Cookies, Cakes, Muffins, Scones, Pies, Puddings, Breads and Pizzas. 1. vyd. Canada: Ulysses Press.
  • Kirk, M., 2013. Live Raw Around the World: International Raw Food Recipes for Good Health and Timeless Beauty. 1. vyd. New York: Skyhorse Publishing, Inc.
  • National Research Council (U.S.). Advisory Committee on Technology Innovation, X., 1989. Lost Crops of the Incas: Little-known Plants of the Andes with Promise for Worldwide Cultivation. 1. vyd. Washington D.C.: National Academies.
  • Toensmeier, E., 2007. Perennial Vegetables: From Artichokes to Zuiki Taro, A Gardener's Guide to Over 100 Delicious and Easy to Grow Edibles. 1. vyd. United States of America: Chelsea Green Publishing.
  • Singh, R., 2011. Genetic Resources, Chromosome Engineering, and Crop Improvement: Medicinal Plants, Svazek 6. 1. vyd. Boca Raton: CRC Press.
  • www.ncbi.nlm.nih.gov. 2018. No page title. [ONLINE] Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4963912/. [citováno 19. července 2018].
  • Yacón – Wikipedia. 2018. Yacón – Wikipedia. [ONLINE] Dostupné z: https://en.wikipedia.org/wiki/Yacón. [citováno 19. července 2018].
  • Zajíčková, Kateřina, 2012. Antioxidační a antimikrobiální účinky listů jakonu. Diplomová práce. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.