• Domov
  • Recepty
  • Blog
  • Jarní únava – příznaky, které vás trápí, babské rady, léčba a prevence před únavou v budoucnu

Jarní únava – příznaky, které vás trápí, babské rady, léčba a prevence před únavou v budoucnu

RYCHLÉ VIDEO: Jak zatočit s jarní únavou?https://www.youtube.com/watch?v=7E4iC9XjSro&t=10s
share-facebook

RYCHLÉ VIDEO: Jak zatočit s jarní únavou?

Možná se vám to zdá jako paradox, ale faktem je, že se s příchodem jara mnozí z nás cítí unavení, malátní a bez energie. Je to vůbec možné? Ano, přichází na vás jarní únava. Jaké jsou její příčiny a jak se naopak nabít?

 

Co je jarní únava?

Jarní únava je spojena s biorytmy, které nás výrazně ovlivňují. Organismus totiž ze zásady vyžaduje pravidelnost. Biorytmus je vlastně rytmické střídání intenzity a charakteru životních procesů organismu.

Velkými změnami tělo trpí. A přechod ze zimy do jara, změna teplot, změna času, to vše přispívá k chaosu, který naše tělo na jaře pociťuje. To vše vede nejen k únavě a oslabení, ale může vyústit dokonce i v deprese, rychlejšímu stárnutí buněk nebo k riziku srdečně-cévních onemocnění.

Stejně tak, jako jsme řešili zimní únavu, je potřeba se jarní únavě správně postavit anebo rovnou vyvarovat.

 

Po proběhlé zimě je náš organismus vyčerpán a unaven stresem a nemocemi. V zimě se více lidí pohybuje v uzavřených prostorech a tak se zvyšuje pravděpodobnost přenosu infekčních nemocí formou kapénkové infekce.

Zvyšuje se produkce smogu, která má za následek vyšší podíl kyslíkových radikálů v našem okolí. Tyto látky pak ještě více zatěžkávají náš organismus oslabený stresem a zvyšují náchylnost k infekci. Svoji roli hraje i menší podíl ovoce a zeleniny v našem jídelníčku. Toto vše klade velké nároky na naše tělo, které často musí maximálně využívat rezervy energie i imunitní systém.

 

Na jaře myslete na prevenci před únavou

Důležité jsou v tuhle chvíli vitamíny a všechny potřebné látky, které tělo postrádá. Také není od věci celý organismus pořádně pročistit, čímž metabolismus nakopnete a získáte tak mnohem více energie.

Jak na to? Vyzkoušejte zelenou směs 4 superpotravin Blendea SUPERGREENS v biokvalitě. Dopřejte si každý den skleničku vody s jednou odměrkou Blendey a brzy můžete pozorovat výsledky.

 

VIDEO: Květka vysvětluje prospěšné zdravotní benefity Blendey. 

Energii vám nejlépe dodají zelený ječmen a mladá pšenice. Zelený ječmen obsahuje kromě jiného chlorofyl, který zlepšuje a napomáhá přenosu kyslíku z plic přes krevní řečiště všude tam, kde je to v těle potřeba. Tím nám dodává více energie.

Mladá pšenice obsahuje vitamíny B1, B2, B3, B5, B6, B8, B12, C, E, K, betakaroten, enzymy, spoustu minerálů jako hořčík, draslík, jod, selen, vápník, zinek, železo a další, které napomáhají obnově buněčného metabolismu, regeneraci organismu a dodávají tělu energii.

Blendea účinky

 

Příčiny jarní únavy

I když nejde o nemoc, lékaři jsou s těmito problémy velmi dobře obeznámeni.

 

Organismus se přizpůsobuje změnám počasí a stále se prodlužujícím denním hodinám. Změny rytmu těla a rostoucí množství slunečního světla způsobují hormonální změny v těle. Ti, kteří toto pociťují, mluví o příznacích jarní únavy.

Ale máme dobrou zprávu: tato ztráta formy potrvá jen několik týdnů – a pak se vám podaří konečně přepnout na plnou rychlost! Je důležité dávat tělu na jaře to, co mu chybí během zimy: slunce, čerstvý vzduch a dietu bohatou na vitamíny.

Přitom únava není nic neobvyklého a setkáváme se s ní téměř všichni a velmi často. Kromě klasické jarní únavy nás totiž může potrápit i běžná únava po dlouhém a náročném pracovním dnu. Co se tehdy přesně děje v našem těle? To odkrývá web cpzp.cz, který také píše o jarní únavě:

 

Kolísá hladina cukru v krvi, což je prakticky prvním příznakem u každé osoby. Další problémy se mohou u různých lidí lišit. Pokud je únava hodně veliká, často člověka bolí hlava, klouby i svaly. Projevuje se to i na kvalitě chůze.

To má samozřejmě za následek nechuť k pohybu. Taktéž může dojít k mentálním změnám – člověk začne být zmatený. Někdy se také objevují různé projevy alergie, přecitlivělost na světlo a zvuk, ale také na teplotu, a to jak nízkou, tak vysokou.

Délka práce, po níž se cítíme unaveni, se u každého z nás liší. Různí se také náročnost unavujícího výkonu. Pro někoho je při vzniku únavy zásadní vliv počasí a jeho rychlých změn.

Nejlepší radou je v tomto případě jarní detox, neboli očista těla, která nás zbaví veškerých toxinů a dalších škodlivých látek, které akorát zpomalují náš organismus. Podívejte se i na speciální detoxikační jídelníček, který vám dodá energii do jarních dnů.

jarní únava

Cítíte-li se vyčerpaní, možná vám pomůže důkladná jarní očista těla

 

Co s jarní únavou? Odborníci radí:

  • Vyrazte na čerstvý vzduch. A to tak často, jak jen to je možné. Z denního světla totiž načerpáte hormon serotonin, který je vázán na naši dobrou náladu, je také známý jako šťastný hormon. Naopak inhibujeme produkci melatoninu, což je hormon spánkový. Vztáhněte své končetiny vysoko ke slunci a načerpejte jeho energii a teplo.
  • A pokud potřebuje povzbudit okamžitě, dejte si jednoduše sprchu. Střídání teplých a studených proudů vody v dopoledních hodinách stimuluje krevní oběh a zajišťuje dobrý průtok krve v těle. Nejlepší je vždy zakončit sprchu studenou vodou.
  • Také se doporučuje návštěva finské sauny, římské parní lázně nebo šlapání studené vody, to vše jsou účinné způsoby, jak z těla přirozeně vyhnat zbytky zimní rozmrzelosti i jarní deprese.

 

Co dělat proti jarní únavě?

Bohužel, na únavu jako takovou jednotný lék neexistuje. Ale samozřejmě známe několik pomocníků, kteří umí zasáhnout. Nejlepším lékem je ovšem prevence, čili dodržování zdravé životosprávy, vyvážený jídelníček a také – nemálo důležitý kvalitní spánek.

 

Lze léčit jarní únavu?

Třeba homeopatií. Jak konkrétně? Na to nám odpovídá přímo homeopatka Ing. Alena Mydlová:

 

Na únavu existuje asi 900 léků, nelze tedy doporučit jeden univerzální. Homeopatie je léčba šitá přímo na jednotlivce, pouze tak je možné očekávat výsledky.

Nemáte-li čas navštívit homeopata, nechá se vybrat některý z léků, například Arnika Montana (únava, vyčerpání), China (únava po nemocech), Phosphoric acid (duševní vyčerpání s následní fyzickou slabostí), Kali phosporicum (tělesné a duševní vyčerpání).

Jestliže léky nezaberou do 2 – 3 týdnů, nečekejte a obraťte se na odborníka.V homeopatii se totiž nevybírá jen vhodný lék, ale také vhodná potence.

Ing. Alena Mydlová

ČTĚTE TAKÉ: Užitečný článek Únava a žádná energie – jak ji získat zpět?

 

Strava při jarní únavě

Jsi to, co jíš, říká se. Takže je jasné, že čím víc čerstvých potravin do těla dostanete, tím víc „čerstvě“ se také budete cítit. Zdravé jídlo je základem a zdrojem energie. Více se dozvíte na webu o zdraví www.medi.de:

 

Dopřejte svému tělu dobroty zevnitř a soustřeďte se na konzumaci čerstvých, zdravých potravin. Tělo potřebuje tyto živiny pro mnoho metabolických procesů, které jsou na jaře aktivovány nejsilněji.

A navíc, dát si lehkou dietu rozdělenou do několika malých porcí denně usnadňuje tělu trávení a rychleji tak dosáhnete maximální rychlosti metabolismu. Můžete obohatit svou stravu saláty, ovocem a zeleninou. Ty obsahují důležité vitamíny, vlákniny a minerály, které tělo potřebuje, zejména při přechodu ze zimy na jaro.

Energii vám také dodá hořčík. Dopřejte si ho v jídle nebo jako doplněk stravy. Proč? Jaké jsou jeho účinky si přečtěte v našem článku, kde popisujeme 10 zdravotních benefitů nezbytného hořčíku.

A pokud si sami nevíte rady, vyzkoušejte aplikaci KalorickéTabulky.cz, kde si můžete zapisovat všechny své příjmy a výdaje a díky které pochopíte, jaké potraviny obsahují ty důležité živiny, které vás zase dostanou do kondice. Také se podívejte na náš megaseznam superpotravin, které vám taktéž pomůžou ke zdravému tělu plnému energie.

Dále vám mohu doporučit vyzkoušet přerušovaný půst. Co je to přerušovaný půst, jaké jsou jeho benefity a co všechno vám nakonec může tato „kúra“ přinést, to se dočtete v našem podrobném článku, který vznikl pod odborným dohledem Ing. Hany Střítecké, Ph.D.

Čerstvé potraviny a zelené superpotraviny vám dodají potřebnou energii

 

Bylinky proti jarní únavě

S jarní únavou jde samozřejmě bojovat i přírodní cestou. Vyzkoušejte několik osvědčených bylinek, které vás nakopnou, anebo naopak zklidní stres třeba právě z vyčerpání a z toho, že najednou nic nestíháte.

  • Echinacea: Kromě toho, že zklidňuje, používá se také při nachlazení a na posílení imunitního systému. Má velmi dobré antivirové a antibakteriální účinky, a proto je považována za přírodní antibiotikum.
  • Ženšen: Potlačuje únavu, přispívá k vyvážení imunity, chrání před volnými radikály a podporuje zlepšení paměti a koncentrace.
  • Guarana: Nakopává, dodává energii a posiluje mysl.
  • Meduňka či levandule: Mají uklidňující účinek především na naši psychiku, levandule ale zklidňuje i pokožku, meduňka pomáhá na usínání.
  • Rozmarýna a oregano: Obě bylinky mají povzbuzující, osvěžující a prokrvující účinky.
  • Zázvor: Pomyslný všelék stačí každý den ráno vylouhovat ve skleničce horké vody a hned budete mít o něco víc energie.

 

Babské rady, jak na jarní únavu

Oslaďte si život medem. Doporučuje se jíst jednu lžičku medu třikrát denně. Můžete také začít užívat mateří kašičku. Pokud se cítíte unaveni, napijte se něčeho, co obsahuje med.

TIP: Smíchejte jednu čajovou lžičku medu a čtvrtinu čajové lžičky soli a 300 ml horké vody. Tímto způsobem se cukr, který med obsahuje, velmi snadno vstřebá a poskytne vám okamžitě notnou dávku energie. Tento nápoj pijte tak často, jak je jen potřeba.

Jarní únava může také snížit vaši schopnost pracovat. Nakopněte se citronem: použijte šťávu ze 4 citronů a jeden stroužek česneku, který podrtíte najemno. Oboje smíchejte, přidejte 2 litry vařené vody, tento drink vložte do chladničky a nechte ho odstát 2 dny.

Než ho začnete užívat oslaďte si ho trochou medu. Následně vypijte čtvrtinu sklenice hodinku před snídaní. Tuto kúru vydržte užívat dva až tři týdny. Uvidíte, že se budete cítit mnohem lépe. A nebojte se, „vůni“ česneku neutralizuje použitý citron.

Dále naše babičky radí: Pokud jste ztratili chuť a sílu do života, pijte odvar z růží a jeřabin.

Náš energetický tip: Dopřejte si každý den skleničku zeleného životabudiče Blendea SUPERGREENS

Jak pomohla Blendea SUPERGREENS naší zákaznici? Klikněte a podívejte se na všechna hodnocení spokojených zákazníků.

 

Nepodceňujte ani péči o pleť, únavu jde vidět

Důležitou roli hraje také správná péče o pleť: dlouhodobě dodává pokožce vitální látky. V zimě je pokožka obzvláště napínána a zatížená kombinací suchého vzduchu způsobeného centrálním vytápěním a mrazivými venkovními teplotami. Kůže na jaře potřebuje dostatek hydratační péče, aby zůstala pružná a hedvábně hladká. A hlavně aby mohla dýchat.

TIP: Přečtěte si o tom, jak pečovat o pokožku na jaře a především v období alergií.

 

Pokud jste unavení, odpočívejte

Tělo vám vždy samo napoví, co potřebuje. A pokud je to odpočinek, dopřejte si ho. Uvědomte si, že ne vždycky můžete stihnout úplně všechno, že ne vše je navíc nadmíru a životně důležité. Možná snad právě odpočinek.

 

Překonávat jsme se museli vždy. Dříve ale to překonávání se souviselo s přežitím. V našem kulturním prostředí boj o přežití přestal být aktuální teprve pár desítek let nazpět a na to z evolučního hlediska v obecné rovině vývojově mozek a podvědomí společnosti zareaguje teprve za další desítky, možná i stovky let.

Stále dokola si racionálně vysvětlujte, že už nebojujete o život a že nežijete, abyste dřeli. Tak to dělám já. A snažím se připomínat si, jak asi budu svůj život hodnotit, až budu na jeho konci. Ještě moji prarodiče byli ryzí sedláci závislí na vývoji počasí, na tom, kolik sklidí, v jejich životě bylo velmi účelné dřít, velmi tvrdě pracovat a mít zásoby. Jejich nastavení žilo i ve mně, a tak racionálně sama sobě vysvětluji, že už takové nastavení nepotřebuji,

Pokud jste unavení, odpočívejte. Není lepšího léku na jarní únavu než kvalitní spánek.

 

Může být únava projevem některých onemocnění?

 

Všichni dobře víme, že zcela přirozená – byť velká – únava by měla po přerušení vyvolávající příčiny únavy při dostatečném uvolnění, odpočinku a kvalitním vyspání ustoupit během několika hodin až jednoho, dvou dnů.

Trvá-li však únava déle než několik dní, neodpovídá-li vynakládané námaze nebo je provázena dalšími příznaky, může být projevem onemocnění nebo poruchy organismu, a to již stojí za pozornost.

Pokud trvá únava déle než 6 měsíců, hovoříme o chronické únavě. Ta může nemocného trápit sama o sobě nebo se pojí s dalšími obtížemi, jako je zvýšení teploty, bolesti hlavy, kloubů, svalů, šlach a jejich úponů nebo také s poruchou spánku, paměti a koncentrace, apod. Taková chronická únava se stává součástí některého lépe či hůře definovaného únavového stavu nebo syndromu.

 

NEZAPOMEŇTE: Co se týče únavy způsobené nedostatkem správných živin, mějte po ruce zelenou směs Blendea SUPERGREENS, která vám v malé odměrce denně dodá nálož důležitých nutrientů a energie. 

Blendea účinky

 

[table “12” not found /]

 

autor

    Adriana Martinovičová

    Jsem věčný optimista a většinou beru věci s nadhledem. Nerada ztrácím čas čímkoli neefektivním. A protože už léta čelím všemožným nejen potravinovým alergiím, přecitlivělé pokožce a poslední dobou i histaminové intoleranci, vím, jak důležité je dělat všechno promyšleně. Včetně přípravy jídla a péče o sebe sama. A přesně v tom vám ráda poradím ve svých článcích

    Vaříme s Blendeou

    naše produkty pomáhají

    Snídaňové kokosové chrumky s oříšky a SUPERPROTEINEM Blendea

    25.06.2019

    Pokud máte rádi sladké snídaně, nejspíš občas neodoláte snídaňovým chrumkám. Možná vás ale nikdy nenapadlo, že si je můžete připravit celkem snadno sami doma. Se SUPERPROTEINEM získají navíc i zdraví prospěšné rostlinné bílkoviny a porci superpotravin!

    zobrazit celý recept

    Spirulinou zvýšíte sportovní výkon a spalování tuků, potvrzuje studie

    20.06.2019

    Spirulina je modrozelená sinice, která je bohatým zdrojem aminokyselin, minerálů, vitamínu C a vitamínu E. Spirulina má také antioxidační vlastnosti a bylo prokázáno, že chrání před oxidačním poškozením při cvičení. Nedávný výzkum potvrdil, že suplementace spiruliny zvyšuje výkon a oxidaci (neboli spalování) tuků. Únavový bod oddaluje o celých 24 %, oxidaci tuků zvyšuje o 10,9 […]

    zobrazit celý recept

    MSM uleví pacientům s osteoartrózou, potvrzují vědci

    18.06.2019

    Vědci potvrdili protizánětlivé účinky MSM (methylsulfonylmethan). Jess Halliday uvedla, že nová studie naznačuje, že MSM významně snižuje bolest u pacientů trpících osteoartrózou.

    zobrazit celý recept

    Bleskurychlý mugcake z vloček se SUPERPROTEINEM

    13.06.2019

    Chcete tip na výživnou a zdravou snídani či svačinu? Tak zkuste tento extra rychlý mugcake. Skvěle zasytí, je chutný a navíc plný bílkovin. Samotný mugcake: 1058 kJ/252 kcal – 22,6 g bílkovin, 30,4 g sacharidů, 3,3 g tuků, 10,5 g vlákniny Celý dozdobený mugcake včetně polevy: 1995 kJ/475 kcal

    zobrazit celý recept

    Kosmetika není vždy šetrná a bezpečná pro všechny typy pleti. Jaké mohou být negativní vlivy?

    11.06.2019

    RYCHLÝ TIP: Doma připravená kosmetika je čerstvá a bez škodlivých složek. Pro rozjasnění pleti vyzkoušejte osvěžující masku s Blendeou. 

    zobrazit celý recept

    Tvarohovo-jablečný, proteinový koláč s medem

    06.06.2019

    Hledáte zdravou svačinku anebo nápaditou snídani pro své děti? Tento recept bude doslova bavit vás i celou rodinu. Navíc, je nutričně vyvážený, takže se o svou štíhlou linii bát rozhodně nemusíte. Jeden kousek (1/12) má: 94 kcal, 1,3 g tuků, 11,5 g sacharidů a úžasných 9 g bílkovin.

    zobrazit celý recept

    6 vlivů kradoucích vlasům pevnost, lesk, objem a krásu. Jak je porazit?

    04.06.2019

    S našimi vlasy bychom neměli bojovat. Měly by být naší ozdobou, naší korunou. Ne vždy se nám ale podaří odejít z domu s dokonalou hřívou. Někdy nás vlastně problémy s vlasy mohou pěkně potrápit – ať už jde o vypadávání, lupy anebo zkrátka zničené pramínky a roztřepené konečky. Poradím vám, jak docílit zdravých a krásných vlasů i bez kadeřníka.

    zobrazit celý recept

    5 běžných, každodenních vlivů, které škodí pleti a dělají ji starší

    30.05.2019

    RYCHLÝ RECEPT NA ROZŇASJUÍCÍ MASKU s Blendeou, medem a jogurtem:

    zobrazit celý recept

    Proteinové RAW kuličky s vlašskými ořechy

    28.05.2019

    Není jednodušší druh cukroví než nepečené RAW kuličky. Základ můžete nechat vždy stejný a podle chuti přidat cokoliv. Rumové, kokosové, datlové nebo ořechové, jako já ty dnešní.

    zobrazit celý recept

    „Původně byl pro mě sport sprosté slovo,“ rozhovor s lektorkou jógy Šárkou Simonidesovou

    23.05.2019

    Hormonální jógu a její benefity jsme vám přiblížili už v našem minulém úspěšném článku, četli jste? Proto mě těší, že vám mohu přinést hodnotný a velmi výživný rozhovor se Šárkou Simonidesovou. Šárka je certifikovaná lektorka Hormonální jógové terapie dle Dinah Rodrigues a současně i akreditovanou jógy, jin jógy a lektorkou školy pánevního dna. V poutavém […]

    zobrazit celý recept